onsdag 21 mars 2012

Regnbågstårta

Idag gjorde jag min första regnbågstårta och oj vad god den blev.
Bottnarna var saftiga och frostingen syrlig. Jag gjorde efter ett recept som jag sett hos Sockerrus och jag förstår varför många fastnar för dessa tårtor. De går att variera i all oändlighet, olika färger på bottnarna och frosting efter humör.
Jag har dragit mig för att baka denna innan för jag tyckte det verkade jobbigt och tidsödande att hålla på att grädda så många bottnar men någonstans (minns inte var) läste jag det bästa tipset på länge, engångsformar i aluminium. Att jag inte kom på en sån enkel grej själv grämer mig lite faktiskt ;)

Den blev 12 cm hög till slut

Lite enkel dekoration passar bra



Kameran gör inte riktigt färgerna rättvisa

Regnbågstårta

225 g smör, rumstempererat
360 g strösocker
100 g florsocker
5 äggvitor, rumstempererade
2 tsk vaniljpulver, eller 4 tsk vaniljsocker
375 g vetemjöl
4 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
350 g mjölk, rumstempererad

Röd, orange/rosa, gul, grön, blå, lila pastafärg


  • Vispa smör och strösocker pösigt.
  • Blanda i äggvitan (lite i taget) tills allt är väl blandat.
  • Tillsätt florsockret och vaniljpulvret, rör om.
  • Varva med att hälla i mjölk och sikta ner mjölet tillsammans med bakpulvret och saltet i smeten.
  • När allt är blandat fördelar du smeter i 6 olika skålar/djupa tallrikar. Jag använde vågen för att på så sätt väga smeten så att alla 6 delar blev lika stora.
  • Färga de olika delarna och häll i formar/en form. Använder du pastafärg så behöver du inte så mycket. Ta lite färg på en tandpetare och blanda. Upprepa tills du fått färgen du vill ha.
  • Grädda på 175 grader. Använder du en 15 cm form är gräddningstiden ca 25 min (testa gärna med en sticka efter 22 min, är den torr så är kakan klar). För en form på 22 cm är gräddningstiden ca 15 min.


  • Angel feather icing

    3 äggvitor
    225 g socker
    200 g vit sirap
    3 msk vatten
    1/2 tsk vinsyra
    1/2 tsk salt
    1,5 tsk citronessens


  • Häll i alla ingredienser förutom citronessensen i en skål i rostfritt stål eller keramik.
  • Koka upp vatten i en kastrull och sätt skålen över kastrullen.
  • Med hjälp av en elvisp vispar du smeten fluffig. Det tar runt 5-7 minuter innan du får som små toppar på smeten (precis som när du vispar äggvita). Den ska vara så pass stel att den inte rinner ut om du skulle vända på skålen.
  • Rör i citronessensen under vispning.
  • Ta av från värmen och använd till tårta, cupcakes eller något annat gott.
  • 1 kommentar:

    1. låter ju härligt,men skulle nog ha svårt o äta fast de ser gott ut pga alla färger.

      SvaraRadera