onsdag 22 februari 2012

Blast from the past

Detta är min mammas specialitet. Hon hade ett väldigt stort finger med i spelet vid tillverkandet av dessa också. Om sanningen ska fram så är mitt tålamod inte alltid så stort som småkaksbak kräver. Just bondkakor har en tendens att bråka med mig (eller tvärtom kanske...) Men snäll som mamma är så tog hon tag i detta projekt. Jag äter mer än gärna bondkakor så jag får väl bli vuxen nog att göra dem själv nästa gång ;)

Bondkakor

ca 60 st

3/4 dl (ca 50 g) sötmandel
5 ½ dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 tsk bikarbonat
200 g smör eller margarin
1 msk ljus sirap
1 msk vatten

Sätt på ugnen på 200 grader. Hacka mandeln. Lägg mjöl, socker och bikarbonat i en skål eller i en hög på bordet. Gör en fördjupning och lägg i fettet, skuret i bitar. Finfördela fettet med en gaffel. Tillsätt sirap, vatten och mandel. Arbeta ihop till en deg. Forma degen till rullar, ca 4 cm tjocka.
Svep i dem i folie och lägg dem i kylskåp att hårdna, ca 1 timme.
Skär rullarna i 4-5 mm tjocka skivor och lägg dem på plåtar, smorda eller med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen 8-10 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar