tisdag 14 februari 2012

Macaronförsök nr 1

Jag har bara testat dessa populära kakor en gång hittills och det blev ett ganska lyckat försök. Jag har ingen speciell form så jag spritsade smeten på plåten och det funkade riktigt bra.
Jag är fortfarande inte riktigt blivit övertygad om macaroner men några försök till blir det nog.
Här kommer receptet i alla fall.

Chokladmacarons

4 äggvitor
½ dl strösocker
125 gram sötmandel
2 tsk kakao
4 dl florsocker

Sätt på ugnen på 150 grader.
Skålla och skala mandeln. Mal mandeln finkornigt och sikta den.
Blanda mandeln med florsockret och sikta allt en gång till, sikta i kakaon och rör om.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum och tillsätt strösocker lite i taget och vispa till en styv maräng.
Vänd ner mandelblandningen i marängen, försiktigt i början och rör om så att allt blandar sig ordentligt.
Fyll en spritspåse och spritsa ut kakorna stora som femkronor på en plåt klädd med bakplåtspapper.
Låt kakorna vila på plåten i 30 minuter innan du gräddar dem längst ner i ugnen i ca 12 min.
Kakorna ska fortfarande vara lite mjuka inuti när de är klara.
Dra genast av bakplåtspappret med kakorna på när det kommit ut ur ugnen och låt de svalna på galler.


Banansmörcreme

100 gram rumsvarmt osaltat smör
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 st äggula
gul pastafärg
bananessens

Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt i ca 15 min.
Vispa sedan ner äggulan, färgen och essensen.
Spritsa eller bred på fyllningen på hälften av kakorna och lägg på resterande som lock.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar