söndag 19 februari 2012

Morotscupcakes med cream cheese lime frosting

Cupcakes är en ganska ny upplevelse för mig. Jag har faktiskt tyckt att det har varit lite hysteri kring dessa bakverk och därför blivit lite anti. När jag nu testade dessa som mina första cupcakes så måste jag väl motvilligt erkänna att jag blev väldigt förtjust.
Receptet kommer från Leila´s A piece of cake.

Carrot ginger walnut cupcakes

Ger 12 st

3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 ½ tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
2 tsk malen ingefära
1 ½ dl olja
4 ½ dl rårivna morötter
100 g valnötter

Gör så här:

Sätt på ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten. Tillsätt olja, morötter och grovt hackade valnötter. Placera ut formar i en muffinsplåt och fyll formarna till två tredjedelar med smet.
Grädda mitt i ugnen i 12-15 minuter. Låt svalna.


Cream cheese lime frosting

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Skal av 1 lime
100 g philadelphiaost

Gör så här:

Rör smör, florsocker, vaniljsocker, rivet limeskal och philadelphiaost krämigt.
Bred eller spritsa på svalnade cupcakes och garnera efter tycke.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar