söndag 12 februari 2012

Vaniljbavaroise

Vanilj är ju en riktig publikfriare, denna kräm är inget undantag.
Jag hittade receptet på smulans bakblogg och tyckte först att det verkade lite meckigt att göra krämen. Nyfikenheten tog överhand och jag var tvungen att testa, jättelätt!! Bara man passar den på spisen och har tålamodet att vänta på att den ska svalna så är det nemas problemas.
Jag kan beskriva den som en lyxig vaniljkräm, ni bara måste prova.



100g mjölk
32 g äggula
40g socker
0.5 vaniljstång
1 blad gelatin
100g vispad mjölk

Gör så här:

1.Lägg gelatinbladet i kallt vatten i 5min.
2.Häll mjölk och skrapa ur vaniljstången och lägg i en kastrull och koka.
3.Vispa socker och äggula lätt och tillsätt i mjölken och sjud till 85 grader.
4.Tillsätt gelatinbladet och kyl till 20grader och vänd ned den lätt vispade grädden.

2 kommentarer:

  1. a den här är min favorit,och får jag välja så fyller jag alltid mina tårtor med vaniljbavaroise och hallonmousse+färska hallon.sjukt god är denna

    SvaraRadera
  2. Det låter riktigt gott :-)

    SvaraRadera