torsdag 16 februari 2012

Härlig citron och blåbärstårta

Jag har en lista med bakprojekt som jag är sugen på att ta mig an. En del av listan härstammar från USA, det är på många sätt väldigt annorlunda bakverk än vad vi är vana vid.
Detta recept har jag för mig att jag snappade upp hos Sockerrus.

Lemon - Blueberry Layer Cake

260 g vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
7,5 dl färska blåbär
1,2 dl gräddfil
1,2 dl mjölk
2 tsk vaniljextrakt eller vaniljsocker
3/4 tsk citronessens
1 tsk rivet citronskal
230 g osaltat rumsvarmt smör
340 g socker
4 stora ägg

Gör så här:

Sätt på ugnen på 175 grader. Förbered 3 st runda formar, 20 cm, med bakplåtspapper, smör och mjöl.
Sikta de torra ingredienserna i en skål. Ta 1 msk av mjölblandningen och lägg i en större skål, tillsätt blåbären och rör om. Sätt blåbär och resterande mjölmix åt sidan så länge.

Blanda mjölk, gräddfil, vanilj, citronessens och citronskal i en skål. Använd mixer med paddel till att röra smör och socker fluffigt, ca 5 minuter. Blanda i äggen ett i taget tills det är ordentligt blandat.
Blanda i mjölmix och mjölkmix om vart annat, börja och sluta med mjöl. Vänd försiktigt ner blåbären och dela upp smeten mellan de tre formarna.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 25 minuter. Låt bottnarna svalna i formarna på galler en stund, stjälp sedan upp dem på galler och låt svalna helt.

Zesty Lemon Frosting

230 g osaltat rumsvarmt smör
2 tsk rivet citronskal
660 g florsocker
60 ml färsk citronsaft
1 dl grädde
1/2 tsk citronessens
2 msk vatten
en nypa salt
ev. gul hushållsfärg

Gör så här:

Rör smör och citronskal krämigt i mixer med paddel, ca 3 minuter. Tillsätt sakta florsocker, mixa på låg fart i 2 minuter. Tillsätt resterande ingredienser och blanda på medelhastighet i 3-4 minuter tills det är väldigt fluffigt. Om du vill ha färg så tillsätt det på slutet och blanda precis ihop.

Lägg en botten på ett fat och bred på ett lager med frosting. Upprepa med resten av bottnarna. När alla tre bottnarna är på plats så använd resten av frostingen till att täcka tårtan.


Jag hade lite för lite blåbär hemma tyvärr men det blev gott ändå.

4 kommentarer:

  1. åh ser ju supersmaskig ut,älskar blåbär verkligen.

    SvaraRadera
  2. Den var verkligen god, jag kan rekommendera att testa. Blåbär och citron är en grym kombination.

    SvaraRadera
  3. Kan man byta ut citronessensen mot något annat? Eller var kan man få tag på den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte essensen på Ica men man kan säkert smaksätta hur man vill.

      Radera