söndag 19 februari 2012

Saftiga vaniljcupcakes med marshmallowsfrosting

Nu när jag har fastnat för cupcakes så blir jag sugen på att testa varenda recept jag kommer över. När jag var inne på sockerrus så fanns detta och jag visste direkt att det var dags att baka.


Saftiga Vaniljcupcakes

Receptet ger ca 12 stycken

2 1/4 dl vetemjöl
1,5 dl socker
1 1/4 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
75 g smör, minst rumsvarmt
1 dl mjölk
1 ägg
1 tsk vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)
 
Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret. Är smöret lite hårt kan du köra det i mikron i ett par sekunder.
  3. Häll i hälften av mjölken och blanda smeten slät.
  4. Vispa resten av mjölken tillsammans med ägg och vaniljpulver.
  5. Rör sedan ihop mjöl- och mjölkblandningen och rör om tills allt är blandat.
  6. Fyll muffinsformar till max 2/3 (jag brukar oftast fylla dem till hälften).
  7. Grädda i ugnen i cirka 17-23min

Vanilj- och Marshmallowfrosting

150-175 g smör
4-5 dl florsocker (beroende på hur söt du vill ha den)
1 burk marshmallowfluff
3 msk marsanpulver
1/4 tsk vaniljpulver
Gör så här:
  1. Låt smöret bli rumsvarmt.
  2. Vispa ihop allt i en skål. Börja med att ta det mindre måttet smör o florsocker, och ta i mer ifall du tycker att det behövs.
  3. Vispa tills den är fluffig och spritsbar.
  4. Spritsa dina cupcakes.
Får du frosting över så kan den förvaras i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar