söndag 19 februari 2012

White velvet cupcake med marshmallowfrosting

Det blev oturligt nog frosting över efter baket i det förra inlägget...så då var jag bara tvungen att baka lite till. Det blev white velvet cupcakes och det var en fullträff.



White velvet cupcakes

Ger 12 st cupcakes eller en botten på ca 20 cm

135 g äggvita (ca 4 st)
240 g mjölk
2 ½ tsk vaniljsocker
1 tsk vaniljarom
300 g vetemjöl
300 g socker
1 1/3 msk bakpulver
1/4 tsk salt
170 g rumsvarmt smör
(ev färg)

Gör så här:

Vispa äggvitorna med mjölken och vanilj.
Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt. Kör smöret lite i micron, tillsätt det i mjölblandningen och rör om. Häll i 1/3 av äggsmeten i mjölblandningen och rör om.
Tillsätt ytterligare 1/3 av smeten, rör om och tillsätt sen den sista smeten.

Grädda i 175 grader i nedre delen. Om du gör en tårtbotten grädda i ca 30 min. Cupcakesen behövde jag grädda i 24 min men börja kolla med sticka efter 20 min. Min ugn kräver lite längre tid än andra.


Vanilj- och Marshmallowfrosting
150-175 g smör
4-5 dl florsocker (beroende på hur söt du vill ha den)
1 burk marshmallowfluff
3 msk marsanpulver
1/4 tsk vaniljpulver
Gör så här:
  1. Låt smöret bli rumsvarmt.
  2. Vispa ihop allt i en skål. Börja med att ta det mindre måttet smör o florsocker, och ta i mer ifall du tycker att det behövs.
  3. Vispa tills den är fluffig och spritsbar.
  4. Spritsa dina cupcakes.
Får du frosting över så kan den förvaras i kylen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar